Три признака, че губим колаген

Клаген

Колаген - номер едно сред протеините в човешкото тяло, поне по степен на разпространение. Основен строителен материал за тялото ни, но и свързващ елемент, своеобразно лепило за други компоненти. Има го в костите, мускулите, сухожилията, кожата и косата ни. Познати са 16 типа колаген, като близо 90% от него в тялото е от тип I, II и III. Влакната на колагена от тип I са по-здрави от стомана, като едновременно с това притежават изключителна гъвкавост.

Протеинът-чудо се синтезира в тялото ни, в основата на съединителната тъкан. Това обаче е в зависимост от външен прием - тоест, трябва да си го набавяме и чрез храната. Напредвайки във възрастта, тялото започва да изостава в производството на колаген. Това е естествен процес - но недостиг на колаген може да ни застигне и преждевременно заради недостатъчен прием или продължително излагане на разрушаващи фактори. Ето три основни признака, чието наличие може да подскаже, че това се случва.

Косата изтънява

Изтъняване на косата

Пространството около фоликулата на косъма е запълнено с колаген. Косъмът получава необходимите му хранителни вещества посредством мрежа от микрокапиляри.

Когато колагенът намалява, намалява и притокът на хранителни вещества към косъма, което прави косата тънка, късаща се и без блясък и обем. При намаляване на протеините в косъма намалява и техният възпиращ ефект върху свободните радикали, които увреждат структурата на косата и забавят нейния растеж.

Появяват се бръчки

Поява на бръчки

Освен здравина и еластичност, колагенът придава на кожата и плътност. Загубата на колаген логично води и до загуба на плътност - което прави кожата по-податлива на очертаване на гънки и линии и в крайна сметка се появяват бръчки. Добрата новина - процесът е обратим, поне до навлизане в съвсем напреднала възраст. Възстановяването на колагена в клетките възстановява и гладкостта на кожата.

Образува се целулит

Целулит

Колагенът играе основна роля във формирането и поддържането на съединителната тъкан. Целулитът пък е проблемно състояние именно на съединителната тъкан непосредствено под кожата, засягащо нейната кръвоносна и лимфна система. Появата на целулит, особено без напълняване, може да е симптом за недостиг на колаген.

Защо губим колаген?

Пушене

Както толкова много други компоненти от състава на организма, колагенът намалява с възрастта - тялото просто изчерпва ресурса си да го синтезира. Годините обаче не са единствен фактор - пушенето, продължителното излагане на слънчеви лъчи и стресът разрушават толкова важния протеин, а липсата на сяра в организма възпрепятства синтеза му.

Можем ли да забавим процеса?

Здравословно хранене

Нещо повече - можем дори да го обърнем! Разбира се, никой не може да спре остаряването, но пораженията от стрес, вредни навици и неправилно хранене могат да бъдат коригирани. Соя, риба и морски храни, цитруси и зеленолистни зеленчуци са сред храните, които ще набавят на организма колаген, както и нужната за синтеза му сяра, а отказването от вредни навици и употребата на подходяща козметика ще дадат на организма допълнителен ресурс да поддържа баланса, който му е нужен.

Източник: ezine.bg

Рейтинг

5
Общо 1 гласували
5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари