Неоспоримите ползи от постите

Неоспоримите ползи от постите

Постенето най-просто казано е въздържане от храна за някакъв период от време. Постенето е стара практика, почти толкова стара, колкото и светът. От най-древни времена хората са намерили начин да прочистват организма си, давайки му време да си почине от преработването на тежки храни чрез пост.

Постенето е с различна продължителност - еднодневен пост, седмичен пост, до 40-дневни пости. В нашата съвременност тази практика е обвързана с християнските празници и най-популярни са така нареченият Велик пост, който трае 40 дни и се прави преди Великден, както и 40-дневният Коледен пост. Всеки вид постене, независимо от продължителността, е с цел да се повлияе благотворно върху организма. Трябва да се направи разлика и между постенето и лечебния глад, който също минава под знака на постенето.

Постене и лечебен глад

Лечебният глад, който представлява вид пост, бива мокър и сух. Мокър пост е когато постещият се въздържа от храна, но приема вода. Сух пост е когато се спира приемът както на храна, така и на вода. Този вид постене е практикуван от древността. Целта е била както физическо прочистване, така и духовно извисяване. Известно е, че Питагор е провеждал 40-дневен воден пост, за да развие своите способности, а 40-дневен сух пост са правили Буда, Мойсей, Христос.

Днес такъв вид постене се прави основно с лечебна цел и затова се нарича още лечебен глад. Практикува се с различна продължителност, задължително под лекарски контрол, най-вече за овладяване на труднолечими заболявания.

Какво представляват популярните и широко практикувани от много хора пости около големите християнски празници и най-вече около Великден и Коледа и какво трябва да се прави тогава?

Постен ориз при спазване на пост

Постенето, което се практикува преди големите религиозни празници, представлява отказ от храни от животински произход като месо, мляко, сирене, яйца, кашкавал. Рибата е единствената разрешена животинска храна по време на постене. Тази своеобразна вегетарианска диета се препоръчва като ефикасен начин за прочистване на организма.

Какви храни се препоръчват при пост и какво да се избягва?

• Трябва да се ядат най-вече сурови плодове и зеленчуци, житни и зърнени култури. Плодовете и зеленчуците имат основна роля в правилната обмяна на веществата. Житото, ядките и сушените плодове също са подходяща храна за добра перисталтика и разнообразяване на менюто;

• Не бива да се прекалява с хляба, ориза и картофите, нищо, че са постна храна. Те водят до бързо засищане, но задръстват храносмилателната система;

• Подходящи са пълнозърнестите храни. Те дават на тялото витамините от група В и полезни минерали;

Постни храни за постещите

Бобовите култури ще компенсират липсата на животински белтъчини, а за постигане на баланс между алкални и киселинни храни добър ход е комбинацията със зърнени храни;

• Солта трябва да се намали, ако е възможно - да се спре напълно;

• Алкохолът и цигарите също трябва да се спрат, както и кафето;

• Трябва да се пие достатъчно количество вода, както и чай;

Разнообразното хранене е ключът към успешния пост.

Ползите от постенето

• Пречиства организма;

Подобрява обмяната на веществата;

Подобрява съня и паметта;

• Намалява телесното тегло;

• Влияе положително на нервната система, както и на хормоните;

Повишава общия тонус на организма и така засилва имунитета му.

Източник: gotvach.bg

Рейтинг

3
Общо 1 гласували
5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари